Eurotunel pod kanałem la Manche

Eurotunel to konstrukcja dobrze znana wszystkich Europejczykom. To także ogromne przedsięwzięcie architektoniczne, które pozwoliło na połączenie Francji z Wielką Brytanią drogą „lądową”. Tunel właściwie składa się z trzech odrębnych tuneli. Dwa boczne służą do ruchu pojazdów w przeciwnych kierunkach. Z kolei środkowy tunel jest przeznaczony wyłącznie dla służb ratowniczych oraz prac serwisowych. Eurotunel był planowany od pokoleń, ale projekt udało się wcielić w życie dopiero w 1987 roku, kiedy to zaczęto budowę. Jednak pierwsze projekty sięgają początków XIX wieku.

www.ineedmusik.com

Eurotunel ma ponad 50 km długości, a jego budowa pochłonęła 4,7 mld GBP. Odległość tunelu od morza jest zależna od odcinka. W najbliższym miejscu jest to 45 metrów, a w najdalszym 70. Pociągi poruszają się po Eurotunelu z prędkością 160 km/h i podróż trwa zaledwie 35 minut. Tunele boczne mają średnicę 7,6 m., a środkowy tunel ratowniczy 4,8 m. Tunel został stworzony i jest obsługiwany przez prywatne przedsiębiorstwo o nazwie Eurotunnel.